Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 4 januari 2019

1980 Clos des Goisses

(ca 70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den åttonde och sista flighten av Clos des Goisses-provningen består av 1980 och en äldre, på förhand hemlig, årgång. Det gjordes ingen Clos des Goisses 1981.

Clos des Goisses 1980 serveras från en sendegorgerad flaska, som fick sin kork i november 2000 efter mer är nitton års lagring på jästfällningen. Det innebär också att den hunnit få hela arton år på korken idag.

Det här är ännu en fantastisk Clos des Goisses! Och trots sin ålder känns den snarare ”utvecklad” än ”mogen” och det är uppenbart att den fortfarande har flera vitala år framför sig.

Min gissning: 1980.

Doft: Mogen, parfymerad och komplex doft med viss sötma. Röd frukt, rosor, gräddkola, vanilj, smör och saltlakrits.

Smak: Utvecklad och koncentrerad smak av röda äpplen, mogen citron, gräddkola och saltlakrits.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2010-2020

Så här kan det se ut när man provar vin! Det är mina glas längst ner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar