Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 16 januari 2019

2011 Charles Dufour Le Champ du Clos

(100 % pinot blanc)

25 oktober 2018 (hemma)



Denna vingårdsbetecknade champagne görs på 100 % pinot blanc från gamla stockar i vingården Le Champ du Clos i Celles-sur-Ource. Flaskan blev degorgerad i maj 2016. Gjord utan dosage och utan svavel. Köpt hos Rosforth & Rosforth i Köpenhamn i april 2017. Aktuell årgång idag är 2015.

Dufour lyckas väldigt bra i den svåra årgången 2011! Den här känns fint balanserad idag, men kan absolut vinna på ett par års ytterligare lagring. Jag provade den för övrigt redan för två år sedan, på Bulles Bio 2016 i Köpenhamn. Jämfört med då är den betydligt mer utvecklad idag.

Doft: Utvecklad, fruktig och komplex med viss sälta. En doft som för tankarna till suröl! Inslag av bröd, mango, honungsmelon, honung, jäst, salmiak och mandlar. Möjligen även en ton av mandelmassa.

Smak: Utvecklad, syrlig och mycket torr. Den är oerhört ren och ståtar med en härlig balans mellan en snäll syra och den fina frukten. Till en början mogen stenfrukt och citrus. Senare även päron.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2021-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar