Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 januari 2018

2005 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée

(100 % pinot blanc)

28 november 2017 (Tweed i Stockholm)



La Bolorée är en av Cédric Bouchards härliga, men ack så svårfångade vingårdschampagner. Den 0,2107 hektar stora (lilla!) odlingslotten, planterad med 100 % pinot blanc, ger, med hjälp av små skördeuttag och en närmast pedantisk urvalsprocess bland druvorna som plockas, mellan 800 och 1000 flaskor varje år. I likhet med odlarens övriga viner görs den utan dosage, vilket ger en härligt naturlig champagne.

Det är möjligen inte den största årgången, men det är en underbar champagne som befinner sig i en strålande drickfas idag! Den bjuder på fantastisk komplexitet, fin intensitet och en helt OK längd.

Doft: Komplex och utvecklad doft med tydligt gröna toner. Senare något rostade toner. Inslag av gröna äpplen, apelsinkonfekt, jäst, bakverk, kiwi, mandlar, grön paprika och grädde.

Smak: Frisk, fruktig, torr och komplex smak av gröna äpplen, yuzu, mandelmassa, aprikos och kiwi.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2016-2022

Mina intryck av andra årgångar av La Bolorée (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar