Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 5 mars 2016

1989 Leclerc Briant Cuvée Divine

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

20 februari 2016 (hemma)

Vid ett besök hos Leclerc Briant i Épernay i september 2013 frågade jag om de inte hade lite äldre flaskor till salu. Den officiella prislistan innehöll nämligen bara flaskor som jag i praktiken kunnat köpa hemifrån Sverige. Efter en kort runda på lagret kom vår värdinna tillbaka med några Cuvée Divine från 1989! Jag köpte fyra flaskor och det här är den tredje av dem.

Divine är en underbar champagne, oavsett årgång, men det är så klart extra trevligt när man får chans att dricka en vällagrad flaska! Många 89:or från Champagne är fortfarande förvånansvärt fräscha, sin ålder till trots, och den här är inget undantag. För även om den har tydliga mognadstoner visar den inte minsta spår till trötthet. Jag sparar en del av flaskan till dagen efter och den är faktiskt ännu bättre då!

Doft: Fantastisk, mogen och kryddig doft med tydliga sherrytoner. Inslag av russin, honung, jästa äpplen, ägglikör och marsipan.

Smak: Underbar! Mogen, frisk, medelfyllig och något eldig smak med toner av Pommac. Aprikos, röda äpplen och apelsinskal. Lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2013-2018

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar