Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 20 mars 2016

1988 Pannier Egérie de Pannier

(42 % chardonnay, 33 % pinot meunier, 25 % pinot noir)

5 mars 2016 (hemma)

Egérie är kooperativet Panniers prestigechampagne. Det här är en sendegorgerad flaska som släpptes till försäljning på Systembolaget våren 2015. Det är en härlig champagne, men den behöver mycket tid för att vakna till liv. Smaken är först ganska stram och inte så charmig, men den växer! Flaskan dracks över tre dagar och det är först på tredje dagen som champagnen kommer till sin rätt. Jag borde tveklöst ha sparat den här ett par år till.

Doft: Utvecklad, parfymerad, blommig och något kryddig doft med inslag av gummi, rostade nötter, choklad och grapefrukt. Efter längre tids luftning även gröna äpplen, päron och vanilj.

Smak: Till en början väldigt stram. Efter längre tids luftning: Utvecklad, frisk och mycket torr. Mint, päron, gröna äpplen och citrusskal. Hög syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2022




4 kommentarer:

  1. "längre tids luftning" vad innebär det i tid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det var medvetet luddigt uttryckt. Det börjar hända lite saker, med både doft och smak, ett par-tre timmar efter att flaskan öppnades, men det är egentligen först på tredje dagen, d v s efter att flaskan varit öppen i två dygn, som den vaknar till liv på allvar.

      Radera
  2. Tack för svaret, ytterligare fundering.

    Du skriver "efter att flaskan varit öppen i två dygn", du menar att du inte korkar igen den?

    Bör innebära att varenda bubbla är borta?

    Själv provade jag för sakens skull med en Cava förra veckan, mån-ons.....men stängde flaskan och in i kylskåpet. Blev förvånad över hur bra den höll sig.

    Och sedan en fråga till, när du luftar en champagne, häller du då upp den i en karaff? och hur länge? återigen tänker jag på bubblorna.

    Tacksam för svar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!

      Självklart korkar jag igen flaskan (m h a av en förslutningskork)! Det bevarar bubblorna samtidigt som vinet utsätts för luft. Meningen "efter att flaskan varit öppen i två dygn" ska alltså tolkas som "två dygn efter att flaskan öppnades"! :)

      Det mest optimala, ut ett luftningsperspektiv, är tveklöst att (försiktigt) hälla upp champagnen i en karaff. Men det riskerar så klart att gå ut över bubblorna. Därför är denna metod endast lämplig när man avser att dricka upp champagnen samma dag. Vill man spara delar av flaskan till dagen efter är det bättre att behålla vinet i flaskan! Man kan ju med fördel ändå hälla upp champagnen 30-40 min innan den ska drickas - då hinner den båda luftas (en del) och nå lagom dricktemperatur!

      Radera