Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 februari 2015

2008 Camille Savès Millésime

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

22 januari 2015 (hemma)

Doft: Outvecklad och något blommig doft med inslag av jäst, mineral, grapefrukt, hasselnötter och rostat bröd. Efter längre tids luftning framkommer även äpplen, omväxlande gröna och röda.

Smak: Torr, något bärig, mycket frisk, relativt fyllig och något utvecklad. Citron, en aning lime, gröna äpplen, citrusskal och kex. Senare, efter mycket luft och vid högre temperatur, framkommer tydliga toner av ananas! Tydlig syra. Dagen efter är den något mer utvecklad och med mer framträdande äpplen.

Kommentar: Det här är en mycket bra champagne och ett lysande exempel på 2008:ornas fantastiska kombination av ungdomlig syra och underbar frukt! Första intrycket är att den är ung, men efter ett par timmars luftning och vid lite högre temperatur känns den förvånansvärt utvecklad. Intressant nog upplever jag smaken som mer utvecklad än doften i dagsläget. Med det sagt behöver den ligga till sig i minst fem år för att nå sin potential.

Camille Savès håller till i Bouzy, grand cru-byn som är känd för sin fantastiska pinot noir. Firman drivs idag av Hervé Savès och man äger totalt 11 hektar odlingar i hembyn Bouzy och i grannbyarna Ambonnay, Tours-sur-Marne och Tauxières-Mutry.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2020-2026



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar