Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 10 februari 2015

1999 Pierre Gimonnet Special Club

(100 % chardonnay)

1 januari 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, fruktig doft med rostade toner. Mogna gula äpplen, citrus, mineral och rostat bröd.

Smak: Utvecklad, fruktig, relativt fyllig och något eldig smak. Gula äpplen, gula plommon, mineral och citrusskal. Påtaglig syra! Medellång, torr eftersmak.

Kommentar: Ett riktigt kraftpaket! Utvecklad men samtidigt mycket vital och med en kraftig syra.

Familjen Gimonnet har odlat druvor i Champagne sedan mitten av 1700-talet. Nästan 200 år senare började Pierre Gimonnet göra sin egen champagne. 1955 tog Pierres son Michel över verksamheten och idag är det hans söner, Olivier och Didier, som driver företaget vidare. Man äger 28 hektar odlingar i Côte de Blancs med uteslutande chardonnay. Odlingslotterna finns i grand cru-byarna Cramant, Chouilly och Oger samt i premier cru-byarna Cuis och Vertus. Vinstockarna är genomgående gamla, vilket tyder på ett hållbart arbetssätt och borgar för bra druvor. Två av odlingarna i Cramant planterades redan 1911 (!) och det är bl a dessa druvor som används till deras Special Club. Utöver Special Club gör man ytterligare fyra årgångscuvéer – Collection, Fleuron, Gastronomie och Oenophile – samt den årgångslösa Cuis Premier Cru.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2017-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar