Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 13 februari 2015

2004 Michel Gonet Cuvée Prestige Extra Brut

(100 % chardonnay)

16 januari 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, brödig doft med tydligt brända toner. Crème Brûlée, knäck, bränt bröd, gul frukt (äpplen, plommon) och valnötter. Dagen efter är det frukten och nötterna som dominerar.

Smak: Torr, något fruktig och, med tanke på doften, förvånansvärt outvecklad smak. Relativt lätt stil. Gula och röda äpplen, jäst och mineral. Senare även aprikos och grapefrukt. Hög syra!

Kommentar: Den här champagnen finns intressant nog i tre varianter med olika sötningsgrader: Brut Nature (helt utan dosage), Extra Brut (3 g/l) och Brut (6 g/l). Den här flaskan är alltså extra brut medan den som finns på Systembolaget sedan ett par år tillbaka är brut nature. Druvorna kommer från grand cru-byarna Oger och Le Mesnil-sur-Oger.

Doften i den här flaskan signalerar ett betydligt äldre vin! Samtidigt verkar den relativt nydegorgerad, baserat på både smaken och korkens utseende. Flaskan köpt vid ett besök hos Michel Gonet i oktober 2014.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2018-2023

Mina intryck av tidigare flaskor:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar