Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 4 februari 2015

1988 Krug

(50 % pinot noir, 32 % chardonnay, 18 % pinot meunier)

31 december 2014 (hemma)

Doft: Komplex, utvecklad och lätt kryddig doft. Efter flera timmars luftning och vid högre temperatur framkommer tydligt brända toner. Inslag av gräddkola, kex, rostade hasselnötter, lite dill, kaffe och en aning petroleum. Senare, ungefär tio timmar efter att flaskan öppnades, även mango och ananas.

Smak: Utvecklad, komplex, frisk, torr, fyllig och något eldig smak. Gräddkola, persika, aprikos och citrus. Senare även mango. Lång, mycket torr eftersmak med inslag av persika. Påtaglig syra.

Kommentar: Gyllengul färg och fin mousse. Det här är fortfarande en förhållandevis ung och spänstig champagne som tveklöst kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver!

Dracks tillsammans med Krug 1985 i en minivertikal. Det var en fantastisk upplevelse med två magiska viner. Krug 88 är ett legendariskt vin och det kändes onekligen lite kul att ha det som kvällens förstavin! Flaskan köpt på Kjär & Sommerfeldt i Köpenhamn i november 2006.

Betyg idag: 96

Sannolikt bäst: 2018-2030

Mina intryck av andra årgångar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar