Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 2 februari 2015

1984 Bonnaire Millésime Collection

(100 % chardonnay)

29 december 2014 (hemma)

Doft: Mogen och något rökig doft med gräddiga och svagt rostade toner. Inslag av torkad frukt, aprikos och gräddkola.

Smak: Utvecklad och torr smak. Mycket bra, men samtidigt något tunn. Aprikos, persika, gräddkola och grapefrukt. Medellång eftersmak med inslag av persikokärna och äpplen.

Kommentar: Härligt gyllengul färg! Den här champagnen är perfekt drickmogen idag och snudd på fantastisk! 1984 var ett kallt och regnigt år i Champagne och årgången anses allmänt vara miserabel, men Bonnaire lyckades uppenbarligen riktigt bra! Givet förutsättningarna är det faktiskt ganska häftigt att vinet håller så hög kvalitet 30 år efter skörden! Flaskan köpt vid ett besök hos Bonnaire i oktober 2014.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2000-2015

Mina intryck av andra årgångar:



2 kommentarer:

  1. Först och främst vill jag tacka för en otroligt bra blogg!
    Har under många år letat efter en champagne från 1984 eftersom det är året jag är född.
    Vet du vad du fick betala för flaskan och har du stött på någon annan champagne från just 1984?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - det var snällt sagt! Jag minns tyvärr inte vad jag betalade för den här flaskan, men du kan ju alltid skicka ett mail till Bonnaire och fråga! Det finns kontaktuppgifter på deras hemsida: http://www.champagne-bonnaire.com

      För övrigt var 1984 en svår årgång i champagne och det gjordes mycket få årgångschampagner. Jag kan på rak arm inte komma på en enda utöver denna, faktiskt! Kanske är det någon annan läsare som har något tips?

      Radera