Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 14 februari 2015

2004 Drappier Grande Sendrée

(55 % pinot noir, 45 % chardonnay)

17 januari 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, blommig och något kryddig doft med rostade toner. Inslag av äppelkaka, persika, citron, mandlar och vanilj.

Smak: Utvecklad, fruktig, fyllig och något bitter smak. Äpplen, citrus, en aning lakrits och citrusskal. Hög syra. Medellång eftersmak.

Kommentar: Grande Sendrée är Drappiers prestigechampagne. Namnet kommer från vingården där majoriteten av druvorna till champagnen odlas. Denna döptes efter den stora branden i hembyn Urville 1838 då åkrarna var täckta av aska (cendré på franska). På grund av ett stavfel i fastighetsregistret blev dock namnet stavat med s istället för c!

Den här flaskan blev degorgerad i juli 2009, vilket innebär att den fick ligga ungefär fyra år på jästfällningen. Det är anmärkningsvärt kort tid för att vara en prestigecuvée. Som jämförelse har jag även en flaska av Drappiers vanliga årgångschampagne från 2004 och den blev degorgerad först i oktober 2011. Icke desto mindre är det en mycket bra champagne som sannolikt kan utvecklas till "fantastisk" om den får ligga kvar i källaren ett par år till!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2017-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar