Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 5 juli 2021

2015 Stroebel Héraclite

(100 % pinot meunier)

 

19 februari 2021 (hemma)




Det här är ännu en champagne med häftig etikett från Timothée Stroebel. Héraclite är det franska namnet på den grekiske filosofen Herakleitos och man får väl anta att porträttet på etiketten ska föreställa honom. Det är en årgångschampagne som framställs av pinot meunier från vingårdarna Montreval och Les Cumines i Villers-Allerand. Den är spontanjäst i ståltank och görs utan dosage. Det gjordes 1414 flaskor av den här årgången.

 

Det är elegant, stramt och mycket bra med diskreta bubblor, men även om jag imponeras av kompromisslösheten kan jag inte låta bli att undra hur det här hade smakat med ett par gram dosage! Bör under alla omständigheter lagras.

 

Det finns för övrigt en fatjäst systerchampagne som kallas för Héraclite Sous Bois.

 


 

Doft: Parfymerad, komplex och något oxiderad. Efter hand uppstår lätt brända toner. Massor av gröna äpplen får sällskap av lakrits, körsbär, blåbär, jordgubbar och kex. Långt senare dyker det även upp inslag av fläder.

 

Smak: Ung, elegant och mycket torr. Tydligt stram och relativt lätt. Det mesta från doften går igen, men i mer subtila toner. På slutet uppstår tydliga toner av fläderblomssaft.

 

Betyg idag: 85(+)

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

En konstnärlig duo från Timothée Stroebel:

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar