Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 maj 2019

2006 F. Cossy Cuvée Vieilles Vignes

(33 % chardonnay, 33 % pinot noir, 33 % pinot meunier)

1 februari 2019 (hemma)



F. Cossy är en intressant producent och idag är det Francis dotter Sophie som leder verksamheten. Cuvée Vieilles Vignes görs på odlarens äldsta stockar. Den här flaskan blev degorgerad i juni 2015. Dosagen uppgår till 6 g/l.

Den känns lite platt till en början, men vaknar till liv efter ett par timmar. Det är en mycket bra champagne som kan bli ännu lite bättre om man lagrar den ett par år till.

Doft: Utvecklad, komplex, brödig, något kryddig och något parfymerad. Inslag av mogna och bokna äpplen, mineral, citrus, ljust bröd, gula plommon, vita och gula vingummin, potatis och croissant.

Smak: Fruktig, frisk, torr och något utvecklad. Vit persika, gula äpplen, gula plommon, vita vingummin, lite croissant och citron.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar