Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 2 maj 2019

Perrier-Jouët Grand Brut

(40 % pinot noir, 40 % pinot meunier, 20 % chardonnay)

31 januari 2019 (AF-borgen i Lund)



I slutet av januari hade jag förmånen att bli inbjuden till en Belle Epoque-provning arrangerad av Munskänkarna i Lund. Perrier-Jouëts prestigecuvée – flaskan med de fina anemonerna – brukar leverera härliga upplevelser så jag var inte sen att tacka ja! Provningen leddes av Jeremy Piras, brand ambassador för Perrier-Jouët i Skandinavien. Utöver ”den vanliga” Belle Epoque fick vi även smaka ett par årgångar av de mer exklusiva systervinerna Belle Epoque Rosé och Belle Epoque Blanc de Blancs.

Husets standardcuvée fungerade som aperitif och utgjorde en trevlig start på kvällen! Grand Brut är gjord på druvor från mer än 50 olika byar och den här utgåvan har 2012 som basår. Reservvinerna består av en blandning av vin från 1996 och framåt. Jag har inte hittat några uppgifter om just den här utgåvan, men rent generellt brukar andelen reservvin uppgå till 12-20 %. Dosagen uppgår till ca 10 g/l. 

Det här är en välgjord champagne! I likhet med många andra standardcuvéer är den gjord för att konsumeras ung, men vinner sannolikt på några års lagring.

Doft: Fruktig, något brödig och förhållandevis komplex doft med inslag av jäst, citrus, gröna äpplen, kex, krusbär, vit persika och aprikos.

Smak: Frisk och fruktig; torr men med en tydlig dosage. Citrus, gröna äpplen och aprikos.

Betyg idag: 81

Sannolikt bäst: 2021-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar