Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 15 februari 2016

2007 Diebolt-Vallois Millésimé

(100 % chardonnay)

29 januari 2016 (hemma)

Diebolts årgångschampagne är alltid mycket bra. Min erfarenhet är dessutom att nivån är väldigt jämn från år till år, oavsett om det handlar om en generellt stark årgång som exempelvis 2004 eller en något svagare sådan som 1999 eller 2007. Druvorna kommer från Cuis, Chouilly, Épernay och Cramant och dosagen anges till 6-8 g/l. Flaskan köpt vid ett besök hos Diebolt i oktober 2014.

Doft: Utvecklad; först något blommig, senare med mer brödiga toner. Inslag av jäst, äpplen, hasselnötter, honung, smör och rostat bröd.

Smak: Frisk, torr, något utvecklad och något eldig smak. Hasselnötter, gula äpplen, marsipan och söt grapefrukt.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2025



Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar