Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 oktober 2015

2008 Louis Roederer Vintage

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

29 augusti 2015 (hemma)

Doft: Komplex, brödig och något utvecklad doft med inslag av hasselnötter, nybakat bröd, gula äpplen, lime, jordgubbar och mineral. Vid högre temperatur är jordgubbsdoften klart dominerande.

Smak: Fruktig, syrlig, torr, medelfyllig och något kryddig smak. Gula äpplen, citrus, krita och citronskal. Senare även smultron. Hög syra.

Kommentar: Louis Roederers årgångschampagne är alltid ett säkert köp och 2008:an är givetvis inget undantag. Årgången levererar en underbar koncentration i kombination med en sylvass syra, vilket märks även här. Den är fantastisk redan idag och kommer att utvecklas ytterligare med lagring.

Druvblandningen är 70 % pinot noir och 30 % chardonnay. 37 % av vinet fick sin första jäsning på fat. Ingen malolaktisk jäsning. Degorgerad 2014. Dosagen är, enligt faktablad på producentens hemsida, 9 g/l, vilket känns överraskande högt. Dels med tanke på att Louis Roederer rent generellt rört sig mot allt lägre dosage de senaste åren och dels med tanke på att årgången sannolikt ”klarat av” några gram mindre socker. Hur som helst är det absolut ingenting som stör!

Betyg idag: 90(+)

Sannolikt bäst: 2018-2028

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar