Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 3 december 2014

Charles Heidsieck Brut Réserve

(inlägg 300)

(Pinot noir, pinot meunier, chardonnay)

30 oktober 2014 (Restaurant La Fine Bulle i Épernay)

Doft: Utvecklad och fruktig doft med rostade toner. Mogna plommon, mogna päron, persika och rostat bröd.

Smak: Utvecklad, frisk och aningen bitter. Plommon, persika, gräddkola och citrusskal. Mycket syra! Medellång eftersmak med inslag av persikokärna.

Kommentar: En flaska med den gamla etiketten! Jag är osäker på exakt hur gammal den var, eftersom den saknade degorgeringsdatum, men champagnen var utvecklad och fin! Dracks till en närmast obscen (storleksmässigt) fyrarätters meny på restaurang La Fine Bulle i Épernay, bestående av bl a gåslever, pilgrimsmusslor och ost.

Charles Heidsiecks standardcuvée håller hög klass. Till skillnad från instegschampagnerna hos andra hus innehåller den en relativt hög andel reservviner, 40 procent mot mer normala 20-30 procent. Reservvinerna man använder är dessutom äldre – de äldsta mer än tio år gamla – än vad som är brukligt i Champagne, där de flesta hus nöjer sig med reservviner från endast ett par år tillbaka i tiden. Ambitionsmässigt befinner man sig alltså närmare Krug än Moët. Och resultatet är en relativt komplex och utvecklad champagne redan från start!

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2015-2018



2 kommentarer:

  1. De gamle flasker som er degorgeret i 2010 og 2011 har ikke degorgeringsdatoen påtrykt. Disse var baseret på enten 2005 eller 2006 årgangen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Beklagar det mycket sena svaret - upptäckte det här först nu!

      OK - tack för informationen!

      Radera