Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 december 2014

Tarlant Cuvée Louis

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

13 november 2014 (hemma)

Doft: Något Kruglik! Utvecklad, kryddig och komplex doft med inslag av äppelkaka, gröna äpplen, kex, mineral, jäst, lite gräddkola och en aning grapefrukt. Senare även rostat bröd, en aning kaffe och en tydligare gräddkolaton.

Smak: Frisk, kryddig, mycket torr och något utvecklad. Vinteräpplen, honung, kex, hasselnötter, mineral och insidan av citrusskal. Mycket syra!

Kommentar: Druvorna till denna champagne, som är en hyllning till släkten Tarlants första vinmakare och som får anses vara en årgångslös prestigecuvée, kommer från 65 år gamla rankor i vingården Les Crayons i Œuilly. Den är till 85 procent baserad på 1999 års årgång med tillägg av reservviner från 96, 97 och 98. Jäst på ekfat. Ingen malolaktisk jäsning. Degorgerad den 20 februari 2013 och med en dosage på endast 2 g/l. Doften är större än smaken idag!

Den här champagnen fanns tidigare även i en version som hette Discobitch – gjord åt det franska electrobandet med samma namn – med något högre dosage och betydligt glittrigare flaska!

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2024




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar