Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 9 mars 2014

2008 Marguet Les Crayères


(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

När: 4 februari 2014

Var: På kontoret

Doft: Blommig, men samtidigt klart kemisk doft. Inslag av pistagenötter, päron, jäst och brioche.

Smak: Mycket frisk och mycket torr smak. Lime, gröna äpplen och kex.

Kommentar: Mycket speciell doft (vissa i sällskapet refererade till lösningsmedel)! Och alldeles för ung idag. Men jäklar vilken potential den här champagnen har! Det ska bli oerhört intressant att se hur den utvecklas på några års sikt. Det här är den första i en serie vingårdschampagner från Benoit Marguet. Druvorna, 70 % chardonnay och 30 % pinot noir, kommer från vingården Les Crayères i Ambonnay, med mycket kalkrik jord. Delar av denna vingård ägs för övrigt av Egly-Ouriet, som gör sin Blanc de Noirs Grand Cru på pinot noir-druvor härifrån. Jäst på gamla träfat. Degorgerad i maj 2013.

Marguet håller till i anrika Ambonnay och dess historia sträcker sig tillbaka till 1875 då Emile Marguet startade sin verksamhet. 2005 bytte huset namn från Marguet-Bonnerave till Marguet Père & Fils och drivs idag av Benoit Marguet. Han är en dedikerad vinmakare och har styrt om verksamheten mot ekologisk odling. Man äger totalt 10 hektar odlingar, belägna i Ambonnay, Bouzy och Mailly.

Champagnen dracks i en provning tillsammans med André Clouet Silver Brut Nature, Pol Roger 2004 och Boizel Joyau de France 1989.

Betyg idag: 84(++)

Sannolikt bäst: 2019-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar