Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 mars 2014

1999 Egly-Ouriet Millésime


(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

När: 21 februari 2014

Var: Hemma

Doft: Underbart mogen, parfymerad och något kryddig doft med inslag av torkad frukt, aprikos, ek, röda bär och äpplen. Tydlig fatkaraktär.

Smak: Tydligt utvecklad men fortfarande mycket frisk. Mogna röda äpplen, marsipan, citrusskal och äppelskal. Viss bitterhet. Medellång, mycket torr eftersmak.

Kommentar: Hade jag druckit den blint hade jag gissat på ett betydligt äldre vin! Det är en fantastisk champagne, baserad på gudomlig råvara från Ambonnay och långlagrad i Francis Eglys källare. Efter att den buteljerades i juli 2000 fick den ligga hela nio år och fyra månader på sin jästfällning innan den slutligen degorgerades i november 2009. Fatlagrad och ofiltrerad.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2014-2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar