Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 februari 2014

2008 Louis Roederer Rosé


(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

När: 18 januari 2014

Var: Hemma

Doft: Kryddig och brödig doft med rostade toner. Brioche, röda bär, rosor och mineral. Efter hand en ton av pepparkaka!

Smak: Frisk, mycket fruktig och något utvecklad smak. Röda bär, röda äpplen, blodapelsin och mineral. Mycket syra. Efter hand även inslag av nougat. Lång, frisk eftersmak.

Kommentar: En fantastisk champagne! Redan. Den som till äventyrs behöver fler bevis på att 2008 är en stor årgång i Champagne, hittar dem här! De här är en champagne som är ung och vital, med en enorm potential, men samtidigt öppen och fullt njutbar redan idag! Säkerligen en bra matchampagne också, till exempelvis lax eller fågel! En femtedel av vinet är jäst på ekfat. Ingen malolaktisk jäsning. Dosage på 10 g/l.

I likhet med Krug har även Louis Roederer nu en tjänst på sin hemsida där man kan knappa in en kod från baksidan av flaskan för att få närmare information om innehållet. I det här fallet är dock informationen som presenteras minst sagt knapphändig! Utöver att det rör sig om en Louis Roederer Rosé 2008, vilket man förhoppningsvis redan uppmärksammat, får man bara reda på att den blev buteljerad 2009 och degorgerad 2013. Och det är information som man hade kunnat räkna ut ändå. Det minsta man hade kunnat förvänta sig vore ett exakt degorgeringsdatum och gärna även information om varifrån druvorna kommer!

Betyg idag: 91(++)

Sannolikt bäst: 2018-2025


Uppdatering 2024-02-06: Korrigering av druvblandning och dosage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar