Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 februari 2014

1998 Henriot Cuvée des Enchanteleurs


(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

När: 25 december 2013

Var: Hemma

Doft: Utvecklad, brödig doft med rostade toner. Inslag av brioche, rostat bröd, äpplen och citron. Efter hand även toner av nougat och katrinplommon.

Smak: Torr, mycket frisk och utvecklad smak. Ganska lätt stil! Röda äpplen och citron. Efter hand tydliga inslag av mogna plommon. Mycket syra.

Kommentar: En fantastisk champagne! Cuvée des Enchanteleurs är Henriots prestigecuvée. Det är också en av de champagner som kommer ut allra senast på marknaden. Den här släpptes i slutet av 2011. Den består av lika delar chardonnay och pinot noir och samtliga druvor kommer från grand cru-byar. Chardonnaydruvorna kommer från Mesnil-sur-Oger, Avize och Chouilly och pinot noiren från Mailly, Verzy och Verzenay. Namnet på champagnen kommer från de arbetare, les enchanteleurs, som förr i tiden jobbade med att trava upp vintunnorna på träplankor och som ansågs ha koll på vilka fat som innehöll de bästa vinerna. De hade förmånen att få göra en egen liten champagne och använde då så klart de bästa vinerna till denna!

Kort om huset: Det grundades i Reims 1808 av Apolline Henriot men familjen Henriot har odlat druvor i Champagne ända sedan mitten av 1600-talet. Idag äger man bara 35 hektar egna odlingar – belägna i Mareuil-sur-Aÿ, Aÿ, Avenay, Épernay och Chouilly – vilket, i likhet med de flesta andra stora hus, gör att man är helt beroende av kontrakterade odlare för att kunna klara sin produktion.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2018-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar