Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 december 2013

Leclerc Briant Les Crayères


(38 % pinot noir, 37 % pinot meunier, 25 % chardonnay)

När: 1 november 2013

Var: Hos Jens i Fiskebäck

Doft: Kraftfull, utvecklad, brödig doft. Inslag av gula äpplen, bränt gummi, mineral, kex, aprikos och salmiak.

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak med inslag av salmiak och gula äpplen.

Kommentar: Dracks som en del i en vertikalprovning av tre av Leclerc Briants vingårdschampagner: Les Crayères, Les Chèvres Pierreuses och La Ravinne. Övriga viner i serien är Le Clos des Champions (från Cumières), som dock inte görs längre, och La Croisette (Épernay). Om ett par år kommer man även att släppa Les Quatriémes (Verneuil). Samtliga viner är uttrycksfulla exempel på vad den unika jordmånen i respektive vingård betyder för det färdiga vinets karaktär. Och på hur bra resultatet blir med hjälp av ekologisk odling! Alla är bland de bästa årgångslösa champagner som finns på marknaden.

Druvorna till detta vin kommer från vingården Les Crayères som ligger i Cumières och har mycket kalkrik jord. Det var på denna vingård, samt i de närliggande vingårdarna Les Chèvres Pierreuses och Le Clos des Champions, som Pascal Leclerc-Briant inledde sina första försök med ekologisk odling 1990. Byn Cumières är känd för att druvorna som odlas här mognar tidigt och det är därför inte ovanligt att man är först ut när skörden inleds. Jag drack det här vinet fem månader tidigare också (se här). I jämförelse med den gången upplevde jag den här flaskan som något mer utvecklad, men paradoxalt nog inte riktigt lika bra.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2015-2018




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar