Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 26 maj 2020

1988 Bollinger R.D.

(72 % pinot noir, 28 % chardonnay)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Här avslutas Bollingerdelen av en mycket intressant provning, där vi jämför ursprungligt degorgerade flaskor med sendegorgerade. I Bollingers fall handlar det om att jämföra Grande Année med R.D., där den senare i grund och botten är samma champagne som fått några års extra lagring på jästfällningen och en lägre dosage. Samtliga champagner dricks halvblint, d v s vi känner till vilka flaskor som ingår i flighten men inte i vilken ordning de serveras.

Det tredje glaset vid den tredje flighten innehåller en champagne jag aldrig druckit tidigare, men med hjälp av uteslutningsmetoden och min generella erfarenhet av årgången är det ändå ganska enkelt att gissa att det här är 88:an.

Bollingers champagner är alltid pinotdominerade, men den här årgången är lite extra pinottung med hela 72 % pinot noir i blandningen. Flaskan blev degorgerad i juni 2001.



Det här är ännu en mycket, mycket bra champagne, men dessvärre också ännu en relativt svag flaska. Det är förvisso första gången jag dricker den här årgången, men min känsla bekräftas av andra som är med på provningen och som druckit 88:an vid tidigare tillfällen.

Doft: Mogen, kraftfull och jordig. Inslag av svamp, buljong, brioche, hasselnötter, bakverk, vanilj och torkad frukt.

Smak: Mogen och frisk med tydliga trötthetssymptom. Mogen citrus, bokna äpplen, hasselnötter och lite surdegsbröd.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2008-2016

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Trion i den tredje flighten:


Tre mogna champagner med distinkta skillnader som gör att de är ganska enkla att särskilja. Samtidigt har de flera gemensamma nämnare, bl a den jordiga doften med tydliga inslag av svamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar