Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 24 maj 2020

1990 Bollinger R.D.

(69 % pinot noir, 31 % chardonnay)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Jag har druckit Bollinger R.D. 1990 vid två tidigare tillfällen, för länge sedan, och båda gångerna blev jag gruvligt besviken. Vid första tillfället var den alldeles för ung och andra gången var det en uppenbart svag flaska. Därför ser jag fram emot att få en tredje chans vid denna provning, där den serveras halvblint mot Grande Année 1990 och R.D. 1988!

Den här flaskan blev degorgerad i september 2002. Nu, 17 år senare, är den i allra högsta grad en välutvecklad champagne och rimligen i slutet av sin allra bästa fas. Den är mycket, mycket bra och strået vassare än Grande Année 1990 idag. Samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av att en perfekt flaska rimligen borde prestera ännu bättre än så här. Det är bara att hoppas på att det någon gång uppenbarar sig en fjärde chans!

Doft: Utvecklad, nötig och jordig doft med inslag av hasselnötter, krut, svamp, brioche, honung och aprikos.

Smak: Utvecklad, fruktig och mycket torr. Mogna äpplen, brioche, hasselnötter, marsipan och stenfrukt.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2010-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar