Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 22 juni 2019

2011 Dehours Les Rieux Coteaux Champenois

(100 % chardonnay)

14 mars 2019 (hemma)



Dehours gör för närvarande tre olika vingårdsbetecknade stilla viner. Detta vita vin görs på chardonnay från lieu-dit Les Rieux i producentens hemby Mareuil-le-Port i Marnedalen. Det producerades sammanlagt 1092 flaskor av detta vin och de blev buteljerade den 3 juni 2013 efter 20 månaders lagring på små fat. Jag köpte min flaska på Les Caves du Forum i Reims i augusti 2016.

Det här är inget stort vin, men trevligt. Det känns tillgängligt idag, men vinner sannolikt på ett par års ytterligare lagring. Flaskan dricks över tre dagar.

Doft: Druvtypisk, komplex och rökig doft med viss sälta. Inslag av gummi, gul stenfrukt, Golden Delicious, ljust bröd, mandlar och sten. Dag två blir den tydligt blommig och bjuder även på inslag av anis. På tredje dagen dyker det upp tydligt laktiska toner.

Smak: Frisk, elegant och lätt smak av Golden Delicious och citrus.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar