Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 juni 2019

1976 J. de Telmont Héritage

(100 % pinot meunier)

21 februari 2019 (hemma)



J. de Telmont är ett medelstort familjeägt hus med säte i Damery i Vallée de la Marne. Man äger 36 hektar egna odlingar och producerar kring miljonen flaskor per år. Huset grundades 1912 och idag är det den fjärde generationen, i form av syskonen Bertrand och Pascale Lhopital, som leder arbetet. Man gör för närvarande åtta olika champagner.

Héritage är en serie sendegorgerade årgångschampagner av totalt nio olika årgångar från perioden 1969-1995 som togs fram för att fira husets 100-årsjubiléeum. Champagnerna är dock inte producerade av huset utan av pinot meunier-odlaren René Collard, som man köpt (de odegorgerade) flaskorna från. Jag misstänker att dessa flaskor degorgerats löpande, men enligt uppgift blev vissa av 76:orna degorgerade i februari 2017 och ett inristat 1707 på min flaska kan absolut tolkas som vecka 7, 2017. Jag köpte den på Systembolaget i maj 2017.



Champagnen dricks i en provning tillsammans med Jacquesson Dizy – Corne Bautray 2004 och Bonnaire Prestige 1998. Den är pigg och mycket trevlig, men helt klart kvällens svagaste vin.

Doft: Mogen, komplex, jordig och något kryddig doft med tydlig sötma. Inslag av bokna äpplen, stekta champinjoner, anis, tobak, blåbärspaj och honung.

Smak: Mogen, frisk, fruktig och torr smak av mogna äpplen, blåbär och honung. En något bitter eftersmak stör till en början, men försvinner efter ett tag.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar