Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 juni 2019

2009 Benoît Lahaye Coteaux Champenois Bouzy Rouge

(100 % pinot noir)

16 mars 2019 (hemma)



Med hemvist i Bouzy är det en självklarhet för Benoît Lahaye att, vid sidan om sina champagner, producera en Bouzy Rouge, det berömda röda vinet från trakten. Lahayes vin görs på pinot noir från vingården Les Cloches i hembyn. Det är gjort utan tillsats av svavel och lagrat nio månader på fat.

Det här är ett väldigt trevligt vin med komplex doft, men ganska endimensionell smak. Bör nog drickas inom de närmaste åren.

Doft: Utvecklad, vegetativ och något kryddig med svagt stalliga toner. Inslag av mörka bär, undervegetation, blöta löv, lakrits, svartpeppar, viltkött och tomat.

Smak: Elegant, mycket lätt och torr smak av körsbär.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2017-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar