Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 29 juni 2019

2009 David Léclapart Coteaux Champenois Trépail Rouge

(100 % pinot noir)

22 mars 2019 (hemma)



Även om David Léclaparts innehav av pinot noir är ytterst begränsat och att dessa druvor framförallt används till hans bubblande alster – rosén L’Alchimiste t o m 2009 och hans blanc de noirs L’Astre därefter – passar han även på att göra ett stilla rött vin under bra år. Denna Trépail Rouge, döpt efter Davids hemby där druvorna odlas, brukar då endast produceras i några hundratal flaskor. Vissa år gör han även ett stilla vitt vin från sina chardonnaydruvor, som han följaktligen kallar Trépail Blanc. Den här flaskan köpte jag på Noma i december 2016. Den senaste årgången jag stött på är 2014.

Det här är ett mycket intressant vin som ändrar karaktär under kvällens gång!

Doft: Utvecklad, komplex, rökig och kryddig doft. Inslag av tjära, ek, blyerts, körsbär, röda vinbär, apelsin och nagellack.

Smak: Utvecklad, komplex, bärig, slank och torr. Körsbär och röda vinbär med en ton av apelsinskal. Närvarande tanniner.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2017-2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar