Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 23 juni 2019

2011 Dehours La Croix Joly Coteaux Champenois

(100 % pinot meunier)

15 mars 2019 (hemma)



Detta stilla röda vin från Dehours görs på fatlagrad (18 månader) pinot meunier från lieu-dit La Croix Joly i Troissy i Marnedalen. Endast 559 flaskor gjorda. Flaskan köpt på Les Caves du Forum i Reims i augusti 2016.

Vill man vara kritisk kan man utan vidare hemfalla åt tankar som bristande komplexitet, obefintlig intensitet och kort längd, men då har man sannolikt inte förstått vinstilen. Det här är subtilt. Dessutom trevligt, men inte mycket mer än så.

Doft: Utvecklad och bärig doft med inslag av jord, hallon, blåbär, röda vinbär, körsbär och svarta vinbär.

Smak: Lätt, elegant, bärig och torr smak av hallon, röda vinbär och körsbär.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2021-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar