Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 20 juni 2019

2013 Bollinger La Côte aux Enfants Coteaux Champenois

(100 % pinot noir)

9 mars 2019 (hemma)



Många missar nog att det finns tre olika appellationer i vinregionen Champagne. Den främsta och den man reflexmässigt tänker på när någon nämner Champagne är den för champagne, d v s de bubblande vinerna: AOC Champagne. Men det finns ju även stilla viner i den här regionen, även om de lever ett liv i skymundan sedan länge. Dessa produceras inom två olika appellationer: AOC Coteaux Champenois och AOC Rosé des Riceys. I den förstnämnda hittar man framförallt röda viner men även vita och rosé, gjorda var som helst inom gränserna för Champagne och på någon av de inom AOC Champagne tillåtna druvorna. I den sistnämnda är det uteslutande roséviner gjorda på pinot noir från kommunen Les Riceys i Aube.



Bollingers stilla vin, La Côte aux Enfants, är av typen coteaux champenois och görs på pinot noir från en fyra hektar stor vingård i hembyn Aÿ. Vinet får åtta månaders lagring på små ekfat innan det buteljeras. Jag köpte den här flaskan i februari 2017. Aktuell årgång idag är 2014.

Inte överraskande är det här fortfarande alldeles för ungt och gissningsvis behöver det åtminstone tre-fyra år till innan det vaknar till liv. För övrigt känns det som en ganska typisk pinot av burgundiskt snitt – lätt och elegant!

Doft: Komplex, bärig, jordig och parfymerad doft med stalliga toner som dämpas efter hand. Inslag av mörka körsbär, övermogna jordgubbar, lite rosor, röda vingummin, hallon, tobak och brända popcorn.

Smak: Frisk, torr och något bärig. Det är lätt, finstämt och initialt lite kärvt. Hallon, röda vinbär och lite lakrits.

Betyg idag: 82(+)

Sannolikt bäst: 2023-2030

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar