Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 oktober 2017

2002 Agrapart Minéral

(100 % chardonnay)

10 augusti 2017 (Hotell Borgholm)



Agrapart är en av mina favoritproducenter och det är alltid trevligt när man stöter på en flaska som hunnit få lite lagring! Notera den gamla etikettdesignen! Nu för tiden har Agrapart en klart minimalistisk och betydligt mer stilren design på sina flaskor.

Minéral är den enklaste av Agraparts årgångschampagner. Den görs på chardonnay från gamla stockar i Avize och Cramant och är delvis fatjäst. Den här flaskan blev degorgerad i april 2008. Dosage på 5 g/l.

Champagnen har alltså hunnit få mer än nio år på korken och det bör vara fullt tillräckligt för att den ska hunnit nå en klart utvecklad nivå – även när det gäller en så seg årgång som 2002! Och visst är den utvecklad, men inte utvecklad som jag hade förväntat mig. Den bjuder faktiskt på tydligt gröna toner till en början i kombination med en mycket hög, årgångstypisk syra. Den kan därmed helt klart lagras några år till, men börjar sannolikt närma sig toppen av sin förmåga.

Doft: Utvecklad, men samtidigt med tydligt gröna toner till en början. Efter hand utvecklas klart angenäma calvadostoner! Inslag av bokna äpplen, ost, rågbröd och mandelmassa.

Smak: Frisk, torr och något utvecklad. Gula äpplen, citrus (inkl viss skalbeska), hasselnötter, mandelmassa och müsli. Mycket hög, årgångstypisk syra!

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2024



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Dracks i samband med en sjurätters middag på underbara Hotell Borgholm. Maten såg bl a ut så här:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar