Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 25 juni 2016

2004 Agrapart & Fils Minéral

(100 % chardonnay)

5 maj 2016 (hemma)

Minéral från Agrapart görs på chardonnay från gamla stockar i vingårdarna Le Champ Bouton i Avize och Les Bionnes i Cramant. De båda vingårdarna ligger nära varandra och har samma typ av jordmån som är rik på krita och som ger champagnen dess mineraliska toner. Druvorna från Cramant får sin första jäsning på stora ekfat medan druvorna från Avize vinifieras i ståltankar. Den här flaskan blev degorgerad i september 2011. Dosage på 5 g/l.

Den har en härlig doft, men smaken är inte lika bra i dagsläget. Den kan dock (sannolikt) vinna på att lagras i några år till! Jag dricker champagnen över två dagar och den behöver ett dygn i en öppnad flaska för att börja öppna upp sig.

Doft: Utvecklad och brödig doft med rostade toner. Inslag av jäst, mineral, salmiak, rostad brioche och persika. Dagen efter är den fruktigare och visar upp tydliga toner av mogen persika samt tuttifrutti och gräddkola.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och sluten. Jag hittar citrusskal, mineral och persika. På andra dagen har den öppnat upp sig en aning, men känns fortfarande ung.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2020-2026

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar