Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 6 juni 2016

2011 Laherte Frères Les Vignes d’Autrefois

(100 % pinot meunier)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Les Vignes d’Autrefois görs på pinot meunier från gamla stockar, planterade mellan 1947 och 1965, i vingårdar i Chavot och Mancy. Aurélien Laherte ser denna champagne som en hyllning till sina förfäder, som planterade odlingarna, och till druvan pinot meunier. Den är vinifierad och lagrad (sex månader) på gamla Bourgognefat, gjord utan malolaktisk jäsning och har mycket låg dosage (2-4 g/l beroende på årgång). Sammantaget ger detta en härligt frisk och naturlig champagne som borde omvända även de mest envisa belackarna av pinot meunier! 2011:an känns inte oväntat som för ung i dagsläget men har, liksom tidigare årgångar, potential att utvecklas till en riktigt bra champagne om man ger den några år i källaren! Flaskan degorgerad i december 2014.

Doft: Brödig och bärig, relativt sluten. Inslag av blåbär, bigarråer och mineral.

Smak: Bärig, koncentrerad, frisk och mycket torr smak av framförallt bigarråer och andra mörka bär.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2021-2026

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar