Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 juni 2016

2010 Piollot Champs Rayés

(100 % chardonnay)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Roland Piollot är gift med Dominique Moreau, som gör champagner under varumärket Marie-Courtin. Han är dessutom femte generationens vinbonde i familjen Piollot. Medan hans förfäder helt och hållet fokuserade på vinodlingen började han även att producera och sälja sin egen champagne. 2009 började han konvertera sina vingårdar till ekologisk odling och sedan 2014 är firman Ecocert-certifierad.

Champs Rayés görs till 100 % på chardonnay och utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i mars 2014. Den känns fortfarande ung och kan säkert utvecklas på ett positivt sätt om man ger den några års lagring.

Doft: Citrus, hasselnötter, banan och lite torkad frukt.

Smak: Frisk, stram och mycket torr. Omogna (gröna och gula) äpplen, och dito citron.

Betyg idag: 81

Sannolikt bäst: 2020-2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar