Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 maj 2016

2011 Marie-Courtin Indulgence

(100 % pinot noir)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Indulgence är Dominique Moreaus roséchampagne. Den görs på 100 % pinot noir och genom maceration (skalkontaktsmetoden). I likhet med övriga viner från Marie-Courtin är det ofiltrerat och görs på biodynamiskt odlade druvor och helt utan dosage. Årsproduktionen uppgår till 2 000 flaskor. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2015. Det är en trevlig champagne med uppenbar potential att utvecklas ytterligare, men jag tycker inte att den riktigt når upp till samma nivå som Dominiques övriga produktion.

Årgången 2011 i Champagne brukar betecknas som ett svårt och ganska misslyckat år, där en ovanligt varm vår följdes av en blöt och kylig sommar. Åtminstone uppe i Marne, vars förutsättningar tenderar bilda konsensus för hela regionen Champagne. Men hur var året i de södra delarna av regionen, nere i Aube där Dominique Moreau har sina odlingar? Rent geografiskt ligger detta område lika nära Beaune i hjärtat av Bourgogne som Épernay (i hjärtat av Champagne), så det vore inte orimligt om förutsättningarna skiljde sig från dem i norr. När jag pratar med Dominique berättar hon att 2011 var ett varmt år och beskriver 2011 som en mycket bra och framförallt problemfri årgång! Det var exempelvis första gången någonsin som de inte drabbades av någon mjöldagg.

Doft: Bärig och något utvecklad doft av hallon, körsbär och rosor.

Smak: Mycket torr, men samtidigt rund och generös. Mycket körsbär samt kryddor och hallon.

Betyg idag: 83(+)

Sannolikt bäst: 2020-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar