Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 22 januari 2015

2003 Agrapart & Fils Minéral

(100 % chardonnay)

19 december 2014 (hemma)

Doft: Utvecklad, brödig och blommig doft med inslag av kex, gräddkola, mineral och rostat bröd. Sherrytoner efter lång tids luftning.

Smak: Först ganska tunn och relativt intetsägande, nästan bara syra och ingen särskild karaktär. Efter en och en halv timmes luftning börjar det hända en del; smaken blir mer fruktig men samtidigt något bitter. Inslag av mineral, omogen persika, citrus, persikokärna och en aning kex. Dagen efter har den öppnat upp sig något ytterligare, blivit friskare men knappast bättre!

Kommentar: Den här champagnen har fantastisk doft medan smaken är ganska platt. Frågan är hur mycket bättre den kan bli med längre lagring. Helt klart min minst upplyftande Agrapart hittills! Degorgerad i april 2010. Dosage på 5 g/l. Flaskan köpt på Les Caves du Forum i Reims i oktober 2014.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2017-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar