Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 2 januari 2015

1998 Françoise Bedel L’Ame de la Terre

(41 % chardonnay, 35 % pinot noir, 24 % pinot meunier)

27 november 2014 (hemma)

Doft: Rik, utvecklad, blommig och komplex doft med något rostade toner. Äpplen, grädde, smörkola, clementin, mineral och ingefära.

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak. Relativt lätt stil. Röda äpplen, röda päron, nektarin, clementin och (insidan av) clementinskal. Mycket syra. Lång, mycket torr eftersmak med inslag av äppelskal.

Kommentar: Inför varje ny årgång av L’Ame de la Terre blindtestar man de olika basvinerna och väljer den kombination man tycker är bäst. Det gör att druvsammansättningen kan variera kraftigt från år till år. För 1998 är fördelningen relativt jämn mellan de tre druvorna, medan exempelvis 2003 och 2004 domineras av pinot meunier. Delvis jäst på ekfat. Dosage på 6,9 g/l.

Den här fina flaskan köptes vid ett besök hos Bedel i oktober 2014. Funkade riktigt bra till både grillad tonfisk och sushi!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2020



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar