Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 1 april 2014

2004 David Léclapart L’Apôtre


(100 % chardonnay)

28 februari 2014 (Manfreds & Vin, Köpenhamn)

Doft: Till att börja med väldigt sluten. Mineral, gröna äpplen och ek. Tydlig fatkaraktär! Efter hand mer fruktig med inslag av aprikos. Efter någon timme uppstår en tydlig nötighet med en antydan av nougat och torkad frukt.

Smak: Fortfarande ung! Outvecklad, mycket torr, fruktig och aningen bitter smak. Gröna äpplen, mineral och citrusskal. Mycket syra! Lång, frisk eftersmak med inslag av äppelskal.

Kommentar: David Léclaparts prestigevin är på många sätt en exceptionell champagne. I likhet med hans övriga champagner är den helt utan dosage. Dessutom helt fatlagrad och baserad på druvor från La Pierre St-Martin, en vingård som Davids farfar planterade 1946.

Den har tydlig ciderkaraktär, i både doft och smak. Den behöver dock luftas rejält i dagsläget – tyvärr hade vi hunnit dricka upp fyra femtedelar av flaskan när den insikten uppenbarade sig! Men det är utan tvekan en fantastisk champagne redan idag.

Betyg idag: 91(+)

Sannolikt bäst: 2019-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar