Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 27 april 2014

2007 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines


(ca 100 % pinot meunier)

21 mars 2014 (hemma)

Doft: Komplex, brödig, fruktig och aningen blommig doft med brända och kryddiga toner. Den ändrar helt klart karaktär under kvällens gång! Inslag av mandlar, deg, ananas, physalis och bakverk.

Smak: Ganska lätt och outvecklad smak. Mycket torr och ganska frisk. Röda bär, äpplen, citron och grapefrukt. Mycket syra! Eftersmaken är lång, frisk och något bitter med inslag av äppelskrutt och citrusskal. Den öppnar upp sig en aning efter ett par timmars luftning, men behöver helt klart lagras för att komma till sin rätt!

Kommentar: En mycket intressant champagne med stor potential! Jérôme Prévost, med producentnamnet La Closerie, är ännu en kultodlare från Champagne; som är lärjunge till Anselme Selosse och jobbar småskaligt, ekologiskt, med ekfatslagring och med så lite tillsatser som möjligt. Det som utmärker Prévost och det här vinet är att det är gjort på i princip 100 % pinot meunier och är helt utan dosage. Att jag skriver i princip 100 % pinot meunier, beror på att det sedan just den här årgången även innehåller obetydliga mängder chardonnay, pinot noir och pinot gris, som Prévost planterat intill sina pinot meunier-odlingar. Det som för övrigt är utmärkande för Prévost är att han håller till i den lilla och relativt lågt rankade – 85 på cru-skalan – byn Gueux en liten bit väster om Reims. Här ärvde han två hektar pinot meunier-odlingar, planterade på 1960-talet. Dessa hyrdes först ut till andra odlare innan han 1987 började sköta dem själv. Men inte förrän 1998 började han göra sin egen champagne, uppmuntrad av Anselme Selosse och i den senares källare då Prévost själv saknade lokaler för ändamålet! Sedan 2003 har han dock egna faciliteter i hembyn där vinerna skapas. Les Béguines, som får ses som hans huvudvin, har fått sitt namn efter vingården där druvorna odlas. ”LC07” på etiketten avslöjar att basåret är 2007. Flaskan köpt på restaurangen Manfreds & Vin i Köpenhamn.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2019-2024



Tillägg 2020-03-26: Rättat tidigare felaktigt nämnd druva (pinot blanc) till pinot gris och uppdaterat text kring basår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar