Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 6 april 2014

2007 Laherte Frères Les Empreintes


(40 % chardonnay, 40 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

2 mars 2014 (hemma)

Doft: Fruktig doft med rostade toner. Brioche, gula äpplen, plommon, smör och smörkola. Efter hand rostat bröd och aprikos.

Smak: Utvecklad och frisk. Inslag av gula äpplen, gula plommon, mogen citron, mogen grapefrukt och äppelskal. Relativt mycket syra! Medellång eftersmak.

Kommentar: Den här producenten går från klarhet till klarhet! Allt jag dricker härifrån är mycket bra. Med Les Empreintes vill man visa upp det bästa som jordmånen i hembyn Chavot kan uppbringa. Druvsammansättningen varierar från år till år; för den här årgången (2007) är det 40 % chardonnay (varav en tredjedel chardonnay muscaté), 40 % pinot noir och 20 % pinot meunier. Officiellt är den årgångslös, eftersom den bara fått ligga ungefär två år på sin jästfällning, men den är alltså helt baserad på 2007 års skörd. Den är lagrad på gamla bourgognefat och brut nature, d v s utan dosage, vilket ger en härligt naturlig fruktsmak! Ingen malolaktisk jäsning. Degorgerad i maj 2010.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2017-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar