Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 april 2014

Jacquesson Cuvée no 732


(39 % chardonnay, 36 % pinot meunier, 25 % pinot noir)

13 mars 2014 (Grand Hotel i Lund)

Doft: Utvecklad och fruktig. Gröna äpplen, mineral, brioche, rostat bröd och gräddkola.

Smak: Frisk, torr och något utvecklad smak. Gröna äpplen, mineral, grapefrukt och en aning toffée. Lång, torr eftersmak med inslag av äppelskal och citrusskal. Mycket syra!

Kommentar: Det här är den längst lagrade flaskan jag har druckit i Jacquessons 700-serie. Och det är bara att konstatera att den, framförallt för att vara en standardcuvée, vinner mycket på lagring! Och den känns fortfarande som en hyfsat ung champagne. Med tanke på den höga syran hade man faktiskt förväntat sig en större andel 2002 i reservvinerna än vad det är. Dracks till en skaldjursbuffé på Grand i Lund.

Cuvée 732 är till 79 % baserad på 2004 års skörd, med tillägg av reservviner; 9 % från 2003, 2 % från 2002, 8 % från 2001 och 2 % från 2000. Degorgerad i fjärde kvartalet 2007. Dosage på 3,5 g/l.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2016-2020

Mina intryck av andra viner i serien:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar