Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 5 juli 2017

2010 Laherte Frères Les Empreintes

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

26 april 2017 (hemma)



Les Empreintes är en av Aurélien Lahertes bästa champagner. Man brukar säga att den kan ses som ett uttryck för vad Lahertes hemby Chavot kan prestera. De senaste årgångarna har haft en jämnt fördelad blandning av pinot noir (från stockar planterade 1983) och chardonnay (från 1957). Den är vinifierad på ekfat och gjord utan malolaktisk jäsning. Flaskan degorgerad i oktober 2014. Dosage på 4 g/l. Jag köpte den här flaskan i mars 2016 från Vin & Natur, via Systembolagets privatimport.

Champagnen dricks under tre dagar, med viss utveckling som följd. Den håller ihop väl under de två första, men tappar lite intensitet till sista dagen.

Doft: Komplex och något utvecklad doft med inslag av jäst, våta stenar, lemoncurd och inlagda päron. Senare rostat bröd, en liten dos svarta vinbär och en tydlig ton av hyacint.

Smak: Mycket syrlig, torr, koncentrerad, något bärig och något utvecklad. Citron, lime, svarta vinbär, kex och äpple.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2021-2026

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar