Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 4 april 2015

2006 André Jacquart Millésime Experience Brut Nature

(100 % chardonnay)

6 mars 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, brödig och till en början något blommig doft, med efter hand rostade toner och viss kryddighet. Inslag av svarta vinbär, äpplen, hasselnötter, smör, mineral och citron. Viss fatkaraktär.

Smak: Stram, mycket frisk och mycket torr. Gula äpplen, svarta vinbär, hasselnötter och en aning grapefrukt. Senare även citron.

Kommentar: Det här är en brut nature-variant, d v s helt utan dosage, av Millésime Experience, som normalt är extra brut med en dosage på ca 3 g/l. Och det är bara att konstatera att det här är en champagne som mår bra av lite dosage, för även om denna version är mycket trevlig är den inte lika bra som extra brut. Den är i mitt tycke något för stram och inte alls lika fyllig. Tänk vad tre ynka gram (= 0,3 %) socker kan betyda! Degorgerad i januari 2012. Köpt vid ett besök hos producenten i oktober 2014.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2018-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar