Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 24 april 2014

1996 Cuvée St-Vincent


(100 % chardonnay)

18 mars 2014 (på kontoret)

Doft: Stor, mogen doft med tydliga sherry-toner. Torkad frukt, honung, aprikos, röda äpplen och rostat bröd.

Smak: Mogen och frisk smak av röda äpplen, hasselnötter och blodgrape. Efter hand även nougat. Relativt mycket syra. Lång, frisk eftersmak med inslag av äppelskal.

Kommentar: Magisk! Den är ännu bättre idag jämfört med när jag drack den i november. Då liksom nu handlade det om en flaska med den gamla etiketten, d v s inte den sendegorgerade varianten, med ny etikett, som kom under 2013.

Dracks i en provning tillsammans med Orpale 2002 och Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2000. Den fick fem bäströster (av sex) och utsågs tveklöst till kvällens vinnare! Det mest spektakulära i sammanhanget är dock att den fortfarande finns till salu på Systembolaget!

Betyg idag: 95

Sannolikt bäst: 2016-2023

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar