Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 2 juni 2015

Piollot Cuvée de Réserve Extra Brut

(90 % pinot noir, 10 % chardonnay)

17 april 2015 (Bastard i Malmö)

Doft: Ganska sluten, något bärig doft med inslag av päron, citrus och mineral.

Smak: Mycket torr, fortfarande ung. Päron, grapefrukt och mineral.

Kommentar: Roland Piollot håller till i Polisot nere i Aube. Här har familjen Piollot odlat vin i fem generationer. 2009 började de konvertera sina vingårdar till ekologisk odling och sedan 2014 är man Ecocert-certifierad. Utöver de tre stora champagnedruvorna – pinot noir, chardonnay och pinot meunier – odlar man även Pinot Blanc (11 % av den totala odlingsarealen) och Arbanne (1 %).

Cuvée de Réserve Extra Brut är helt utan dosage. Druvsammansättningen varierar från år till år och i den här upplagan är det 90 % pinot noir och 10 % chardonnay. Det här är en bra champagne, men den känns lite endimensionell. Kan eventuellt utvecklas något med ett par års lagring. Flaskan degorgerad i juli 2014.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2017-2019



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar