Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 28 maj 2015

2002 Palmer & Co Brut Millésimé

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

14 april 2015 (19 Glas i Stockholm)

Doft: Komplex och blommig. Inslag av mineral, äpplen, gråpäron, rostat bröd, jäst och lite kex.

Smak: Mycket torr, frisk och lite kartig smak. Omogna gröna äpplen (Granny Smith), grapefrukt och en antydan till honung (eller är det inbillning?). Hög syra! Medellång eftersmak av äppelskal.

Kommentar: Dracks från magnum. Alldeles för tidigt! Och då hade flaskan jag blev serverad ur ändå varit öppen ett tag, så champagnen hade hunnit få en del luft och fått möjlighet att öppna upp sig. Men den behöver helt klart mycket mer tid för att blomma ut!

Den här har nyligen kommit ut på marknaden på magnum och det är tveklöst lagring som gäller. Och det är egentligen inte särskilt förvånande med tanke på att det rör sig om en 2002:a och en magnumflaska! Medan den vanliga flaskan – populärt kallad halvmagnum av de som vill framhäva magnumflaskans betydelse – av detta bubbel kunde upplevas som hyggligt utvecklad redan för ett par år sedan, behöver champagnen på den dubbelt så stora flaskan betydligt mer tid för att mogna.

Det ska för övrigt bli mycket intressant att se vilken av den här och 2008:an (än så länge bara släppt på vanlig butelj) som kommer att vara bäst om si så där sju-åtta år, då båda champagnerna rimligen ska vara nära sin respektive topp. Jag håller en liten slant på 2008:an, men garderar genom att bunkra upp av båda två!

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2020-2027

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar