Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 22 december 2022

Charles Dufour Vin de Comptoir Coteaux Champenois Blanc (2018-bas)

(60 % pinot noir, 30 % chardonnay, 10 % pinot blanc)

 

27 maj 2022 (hos Martin och Emma)

 


 

Vår provning fortsätter. Efter nio champagner är det dags för ett stilla vin – från Champagne! Denna vita coteaux champenois från Charles Dufour är något så ovanligt som en blandning av tre druvor och av flera årgångar.

 

De allra flesta stilla viner från Champagne är endruveviner från en årgång à la Bourgogne, men här är vinet gjort på en blandning av pinot noir, chardonnay och pinot blanc och dessutom från flera årgångar. Men egentligen är det inte alls särskilt konstigt. Upplägget följer precis samma filosofi som Dufour har med sina Bulles de Comptoir-champagner, vilket dels innebär att det handlar om en blandning av ovan nämna druvor. Och dels att merparten av vinet kommer från den senaste skörden och en mindre del är reservvin från en årgångsblandning, en så kallad réserve perpétuelle, som Dufour startade 2010. I det här fallet är 2018 basårgång och reservvinet kommer från årgångarna 2010-2017. ”L18.10” på etiketten ska helt enkelt utläsas som att det är en 2018-bas med reservvin tillbaka till 2010. Vinet är vidare lagrat tolv månader på fat innan buteljering.

 

Det här är ett mycket bra vin, som gärna hade fått lagrats något år till men knappast särskilt mycket längre.

 

Doft: Fruktig, något kryddig och lite sur doft med inslag av citron och aprikos.

 

Smak: Frisk och fruktig smak av citron och gula äpplen med en fin sälta.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2023-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar