Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 22 januari 2016

1989 Krug

(47 % pinot noir, 29 % chardonnay, 24 % pinot meunier)

31 december 2015 (hemma)

På nyårsafton korkade jag upp två tredjedelar av Krugs klassiska trippel från 1988, 1989 och 1990. Det var de båda sistnämnda årgångarna som ställdes mot varandra och förväntningarna var så klart högt uppskruvade. Jag hade druckit dem tidigare och rankat båda bland mina största vinupplevelser någonsin.



Möjligen är det här en lite svagare flaska, möjligen borde jag druckit den tidigare och möjligen var jag lite generös i mitt omdöme när jag drack den förra gången, men den här flaskan lever inte riktigt upp till den (enorma) minnesbild jag hade av Krug 89. Icke desto mindre är det en riktigt stor upplevelse även denna gång!

Doft: Doften är betydligt mer diskret här än hos 90:an, men den är mogen och komplex med jordiga toner och tydlig fatkaraktär. Även tydliga sherrytoner. Inslag av mineral, ek, päron och honung. Fem-sex timmar efter flaskan öppnades dyker det även upp inslag av brioche och Nutella.

Smak: Utvecklad, torr, koncentrerad och något kryddig smak. Jag känner röda äpplen, päron, söt blodgrape samt en bitter nötsmak. Senare även mandelmassa. Lång, mycket torr och aningen bitter eftersmak.

Betyg idag: 95

Sannolikt bäst: 2012-2018

Tidigare intryck av denna champagne:




Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar