Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 17 mars 2015

1999 Cristal

(57 % pinot noir, 43 % chardonnay)

14 februari 2015 (hemma)

Doft: Komplex och utvecklad doft med rostade toner. Till en början knäck. Sedan plommon, citrus, vit choklad och ljust bröd. Senare även rostat bröd och smörkola.

Smak: Komplex, mycket frisk, något utvecklad, medelfyllig, aningen bitter och något eldig smak. Plommon, päron, mineral, mogen grapefrukt och citrusskal. Senare även nougat. Lång, frisk och torr eftersmak.

Kommentar: Louis Roederers prestigevin är en underbart komplex champagne med stor potential – framförallt om man ger den tid att utvecklas! Den här flaskan köptes på Systembolaget i december 2006.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2019-2029

Tidigare intryck av denna champagne:




Tillägg 2021-09-06: Korrigerat druvblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar